W dniach 20-22.08.2014r., 4 grupy z zajęć matematyczno-przyrodniczych pojechały
do Białowieży.

Zwiedzono Rezerwat Żubrów gdzie można było zobaczyć m.in. żubronie, żbiki, tarpany, rysie, łosie i jelenie. Odbył się mini wykład „Ginące gatunki – przyczyny i formy ochrony”, który dotyczył m.in.:

  • danych statystycznych,
  • przyczyn wymierania tysięcy gatunków (utrata siedlisk, wprowadzenia przez człowieka gatunków pochodzących z innych rejonów geograficznych, zabijanie osobników),
  • systemu ochrony bioróżnorodności w Polsce (ochrony obszarowej, ochrony gatunkowej)
  • działań ochronny w Polsce – „Polska Czerwona Księga Zwierząt i Roślin” (omówienie zawartości).

Zajęcia wyjazdowe, to również wizyta w Muzeum Przyrodniczo – Leśnym i Parku Pałacowym, gdzie można było podziwiać całe bogactwo flory.

Zgodnie z cytatem "Temu, kto nie zna matematyki, trudno spostrzec głębokie piękno przyrody." Richarda Feynmana podczas zajęć zagłębiono się również w zagadnienia matematyczne. Uczestnicy/czki mieli za zadanie opracowanie planu wycieczki rowerowej – musieli wytyczyć trasę, obliczyć jej długość i czas przejazdu, w tym przerwy, z uwzględnieniem dostosowania tempa do różnej prędkości poruszania się poszczególnych osób. Okazało się to wcale niełatwym zadaniem.

Był również marsz na orientację i spływ kajakowy – i znowu niezbędne okazały się wiedza i umiejętności matematyczne. Bo skąd wiadomo w którym kierunku iść/płynąć, jak czytać mapę, jak skonstruować kompas, a może wystarczy orientacja w położeniu słońca i mech na drzewach? Ile km jest do przejścia i jak rozłożyć siły? Niby wszystko wydawało się proste w teorii, a w praktyce dzieci miały z tym małe problemy. Na szczęście pomogli opiekunowie i udało się zakończyć wszystko sukcesem.

Zajęcia te miały jeszcze ważną wartość dodaną – ponieważ wiekowo Uczestnicy/czki byli zróżnicowani wymagało to od młodszych dyscypliny, a od starszych zaopiekowania się maluchami zarówno przy realizacji wycieczki rowerowej, spływu kajakowego oraz marszu na orientację.

Teraz trzymamy kciuki za osiągane wysokie wyniki na zajęciach stacjonarnych!

Głównym celem projektu „Współpraca i wiedza kluczem do sukcesu” jest wyrównywanie szans edukacyjnych 150 ucz. ze szkół w Gminie Strachówka m.in. poprzez udział w zajęciach dodatkowych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, dydaktyczno -wyrównawczych oraz poszerzenie wiedzy z zakresu wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Okres realizacji projektu: 04.14-03.15
Obszar realizacji projektu: Gmina Strachówka (woj. mazowieckie)

Projekt „Współpraca i wiedza kluczem do sukcesu” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Poddziałanie 9.1.2).

Realizatorzy: Gmina Strachówka w partnerstwie z Krajowym Stowarzyszeniem Inicjatyw